-20% PÅ ALLE VARER T.O.M 28.JULI

Laster...

THE MAKER

Fernando Lara

Vedlikeholdsleder i IBERIA

Den første kommersielle passasjerflygningen fant sted 1. januar 1914, og det har vært en utrolig utvikling siden den spede begynnelse. Hver dag blir passasjerer transportert til ønsket destinasjon på korte og lange flyreiser.

Flyselskapet IBERIA Airlines har i høyeste grad bidratt til utviklingen. Den spanske giganten ble grunnlagt 1927, og har ønsket omlag 900 millioner passasjerer velkommen ombord. Dette hadde selvfølgelig ikke vært mulig uten at mannskapet på bakken sørger for at de teknologiske mesterverkene består de høyeste sikkerhetskravene.

Sikkerhet er synlig i hele arbeidsprosessen – ikke bare når det gjelder inspeksjon av flyene, men også til bakkemanskapet på flyplassen. Alle ansatte bruker derfor synlighetstøy og vernesko.

Fernando Lara

Vedlikeholdssjef

Iberia Airlines

Tidlig på 1900-tallet la Wright-brødrene grunnlaget for moderne luftfart. I dag er fire Rolls-Royce TurboFan jetmotorer, som hver yter 53 400 hk, flyets hjerte og et teknisk mesterverk. 10 kilometer over havet fraktes både passasjerer og gods i 900 kilometer i timen.

Hver dag er Fernando og IBERIA-teamet til stede for å garantere en trygg reise.

Ved en visuell inspeksjon må Fernando undersøke hver motor for eventuelle uregelmessigheter. Spesielt nøye inspiserer han ventilatoren, som transporterer luft til kompressoren via brennkammer og turbin. For å kunne inspisere motorens komponenter mer nøyaktig, må den åpnes sidelengs.

 

Stress-test

Fernando sjekker flyet for skader, kontaminering og unormaliteter. Under landing må understellet bære 259 tonn, og denne delen, som spiller en avgjørende rolle i en trygg landing, må granskes svært nøye. IBERIAs sjekkliste sørger for retningslinjer for jevn drift og høyest mulig sikkerhetsstandard.

Lang mellomlanding

Hangar 7 på Madrid-Barajas flyplass er “hjemmet” til IBERIA.

Hangaren er 52.000 m² stor og har plass til alt selskapet trenger til fly og vedlikehold. Et fly kan stå flere uker i hangar 7 - alt avhengig av hvilke kontroller og hva slags arbeid som må gjennomføres.

Lokalt kalles hangaren for “La gran parade".

 

Systemsjekk
Etter ca 300 flytimer må Airbus A340-600 inn til A-sjekk. Her blir vedlikehold av alle relevante systemer foretatt, inspisert og hvis nødvendig, reparert.

Kabin og motorer blir også gjennomgått, og målet er alltid å følge med på den nyeste tekniske utviklingen.

Neon-serien

Iberia Airlines benytter seg av Neon-serien som gir optimal bevegelsesfrihet og synlighet.

Garantert framdrift

Ved en visuell inspeksjon må Fernando undersøke hver motor for eventuelle uregelmessigheter. Spesielt nøye inspiserer han ventilatoren, som transporterer luft til kompressoren via brennkammer og turbin. For å kunne inspisere motorens komponenter mer nøyaktig, må den åpnes sidelengs.

 


Flere Master-historier

Raymond Fredriksen

Som avdelingsleder på Dekkmann Gjermundsen Bilsenter AS har Raymond en hektisik arbeidshverdag med flere roller. 

Julia Schäfer

Julia er som regel det eneste kvinnelige innslaget på byggeplassen, en situasjon hun gjerne vil forandre på og jobber aktivt med å endre.